Repositório Aberto da Universidade do Porto Embodyment of Architectural Thought: Progressive development of form as training method for early stage Education

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Breve resumo:
Title: Embodyment of Architectural Thought: Progressive development of form as training method for early stage Education
Abstract: This research revolves around the issue of teaching architecture to develop a methodical exercise aimed at facilitating the design process, applicable at introductory levels of the architecture field and prior to students' entry into design studios. The objective of this study is to investigate a hypothesis regarding the integration of form design processes and creative development of visual choices through methods based on freehand drawing and graphic thinking.
Sketching has long been a focal point in the architectural education process, serving as a communicative language and a research tool for architects. Despite the emergence of modern aspects of digital tools and computer software, sketching continues to play a crucial role in assisting students in entering the imaginative realm and achieving intuitive design capabilities.
In section A of this research, theoretical foundations are presented regarding the articulation of the problem and educational challenges in architectural faculties (Chapter One). Additionally, an exploration of the concept of design and theories prevalent in this field is undertaken (Chapter Two). Furthermore, the subsequent research delves into the parameters influencing the quality of learning and categorizes the mental structures of students' learning based on the theories of researchers in this field (Chapter Three). In the following chapter (Chapter Four), reflections are provided on the concept of Form and its significance in the design process from the perspective of Form-Finding theories.
In Section B, key findings from the previous section are experimentally tested (Laboratory research) within the framework of an instructional-exercise method. Participating students undergo a specified program in two stages: first, learning, and then reflecting on the lessons with a focus on creativity, imagination, and intuition in two sections:
1- Producing experimental form-based structures
2- Compositions with architectural themes Tested. (Chapter 5, 6)
As all the procedural steps in this experiment lean on sketching and free-hand design, observations have been made on the necessary materials to achieve effective results in the exercise process, fostering and developing creativity and intuitive reflections through sketches in a spontaneous and concurrent manner with the design behavior. These details are extensively discussed in the concluding chapter.
Description: A presente investigação endereça o problema do ensino da arquitetura, trabalhando sobre o desenvolvimento de um exercício metodológico destinado a preparar o estudante para a aprendizagem da arquitetura. O objetivo da Tese é o desenvolvimento de uma hipótese para desbloquear a imaginação do estudante, indispensável ao exercício do projeto, a partir do desenho e especificamente do desenho analógico.
O desenho é um aspeto determinante no ensino em arquitetura, servindo simultaneamente enquanto instrumento de comunicação e ferramenta de pensamento. Apesar da emergência dos softwares e ferramentas digitais, o desenho continua a desempenhar um papel crucial no desenvolvimento da imaginação e da intuição projetual dos estudantes. Na secção A da Tese, são apresentados os fundamentos teóricos de articulação do problema com os desafios educativos identificados nas faculdades de arquitetura (Capítulo 1). Adicionalmente, são explorados o conceito de projeto e as teorias prevalentes neste campo (Capítulo 2).
A pesquisa subsequente aborda um conjunto de parâmetros que considera a qualidade da aprendizagem em arquitetura, categorizando as estruturas mentais pelas quais se processa, com apoio na investigação que se reconhece desenvolvida neste campo. (Capítulo 3). O capítulo seguinte (Capítulo 4), reflete sobre o conceito de Forma e o seu impacto no processo de conceção, com base nas teorias de "Form-Finding".
Na secção B deste capítulo, são testadas (em laboratório) as descobertas realizadas na secção anterior, mediante a metodologia definida no 'método operativo'. Os estudantes envolvidos passam por um programa específico composto por duas etapas: primeiro aprendendo e depois refletindo sobre a aprendizagem realizada, através:
1 - da produção de estruturas formais experimentais
2 - de composições com os temas arquitetónicos testados (Capítulo 5, 6).
Uma vez que todos os passos deste procedimento experimental se apoiam no desenho e especificamente no desenho analógico, tornou-se necessário verificar quais as condições necessárias para se alcançarem resultados eficazes, capazes de fomentar e desenvolver uma reflexão criativa e intuitiva, de uma forma espontânea e condizente com o exercício do projeto. Estes aspetos são discutidos extensivamente no capítulo final da Tese.​



Info Adicional:
Title: Embodyment of Architectural Thought: Progressive development of form as training method for early stage Education Abstract: This research revolves around the issue of teaching architecture to develop a methodical exercise aimed at facilitating the design process, applicable at introductory levels of the architecture field and prior to students' entry into design studios. The objective of this study is to investigate a hypothesis regarding the integration of form design processes and creative development of visual choices through methods based on freehand drawing and graphic thinking. Sketching has long been a focal point in the architectural education process, serving as a communicative language and a research tool for architects. Despite the emergence of modern aspects of digital tools and computer software, sketching continues to play a crucial role in assisting students in entering the imaginative realm and achieving intuitive design capabilities. In section A of this research, theoretical foundations are presented regarding the articulation of the problem and educational challenges in architectural faculties (Chapter One). Additionally, an exploration of the concept of design and theories prevalent in this field is undertaken (Chapter Two). Furthermore, the subsequent research delves into the parameters influencing the quality of learning and categorizes the mental structures of students' learning based on the theories of researchers in this field (Chapter Three). In the following chapter (Chapter Four), reflections are provided on the concept of Form and its significance in the design process from the perspective of Form-Finding theories. In Section B, key findings from the previous section are experimentally tested (Laboratory research) within the framework of an instructional-exercise method. Participating students undergo a specified program in two stages: first, learning, and then reflecting on the lessons with a focus on creativity, imagination, and intuition in two sections: 1- Producing experimental form-based structures 2- Compositions with architectural themes Tested. (Chapter 5, 6) As all the procedural steps in this experiment lean on sketching and free-hand design, observations have been made on the necessary materials to achieve effective results in the exercise process, fostering and developing creativity and intuitive reflections through sketches in a spontaneous and concurrent manner with the design behavior. These details are extensively discussed in the concluding chapter. Description: A presente investigação endereça o problema do ensino da arquitetura, trabalhando sobre o desenvolvimento de um exercício metodológico destinado a preparar o estudante para a aprendizagem da arquitetura. O objetivo da Tese é o desenvolvimento de uma hipótese para desbloquear a imaginação do estudante, indispensável ao exercício do projeto, a partir do desenho e especificamente do desenho analógico. O desenho é um aspeto determinante no ensino em arquitetura, servindo simultaneamente enquanto instrumento de comunicação e ferramenta de pensamento. Apesar da emergência dos softwares e ferramentas digitais, o desenho continua a desempenhar um papel crucial no desenvolvimento da imaginação e da intuição projetual dos estudantes. Na secção A da Tese, são apresentados os fundamentos teóricos de articulação do problema com os desafios educativos identificados nas faculdades de arquitetura (Capítulo 1). Adicionalmente, são explorados o conceito de projeto e as teorias prevalentes neste campo (Capítulo 2). A pesquisa subsequente aborda um conjunto de parâmetros que considera a qualidade da aprendizagem em arquitetura, categorizando as estruturas mentais pelas quais se processa, com apoio na investigação que se reconhece desenvolvida neste campo. (Capítulo 3). O capítulo seguinte (Capítulo 4), reflete sobre o conceito de Forma e o seu impacto no processo de conceção, com base nas teorias de "Form-Finding". Na secção B deste capítulo, são testadas (em laboratório) as descobertas realizadas na secção anterior, mediante a metodologia definida no 'método operativo'. Os estudantes envolvidos passam por um programa específico composto por duas etapas: primeiro aprendendo e depois refletindo sobre a aprendizagem realizada, através: 1 - da produção de estruturas formais experimentais 2 - de composições com os temas arquitetónicos testados (Capítulo 5, 6). Uma vez que todos os passos deste procedimento experimental se apoiam no desenho e especificamente no desenho analógico, tornou-se necessário verificar quais as condições necessárias para se alcançarem resultados eficazes, capazes de fomentar e desenvolver uma reflexão criativa e intuitiva, de uma forma espontânea e condizente com o exercício do projeto. Estes aspetos são discutidos extensivamente no capítulo final da Tese.



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